سلونوئید ولو و شیر برقی

شیر برقی : معرفی ساختار و عملکرد سلونوئید ولو

شیر برقی یکی از انواع مختلف شیرهای کنترل می باشد که با استفاده از نیرو و انرژی الکتریکی و الکترومغناطیسی کنترل می شود. شیرهای برقی دارای یک سلونوئید هستند که متشکل از یک سیم پیچ الکتریکی یا Coil با یک هسته فرومغناطیسی متحرک در مرکز آن است.

زمانی که شیر برقی در حالت بسته می باشد، پیستون موجود در شیر برقی روزنه عبور جریان در شیر را که در اصل یک صفحه اوریفیس می باشد را مسدود ساخته است.

جریان الکتریکی از طریق سیم پیچ تعبیه شده در شیر برقی یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می کند. این میدان الکترومغناطیسی یک نیروی رو به بالا به پیستون که دهانه را باز می کند وارد می کند. این اصل اساسی است که برای باز و بسته کردن شیرهای برقی استفاده می شود. به طور خلاصه عملکرد شیرهای برقی یعنی عمل باز و بسته شدن مجرای عبور سیال با استفاده از نیروی الکتریکی و الکترومغناطیسی انجام می شود.

در عکس زیر، یک شیر سلونوئیدی نشان داده شده است که دارای دو دهانه ورودی و خروجی به همراه دو حالت کارکرد یعنی باز و بسته می باشد.

َشیر برقی
شکل 1: شیر برقی

در استفاده از شیر برقی باید به نکات زیر توجه نمود:

  • فقط برای مایعات و گازهای تمیز و بدون ناخالصی استفاده می شوند.
  • شیرهای برقی کنترل غیرمستقیم برای عملکرد نیاز به اختلاف فشار دارند.
  • از سلونوئید ولو برای بستن ، باز کردن ، دوز کردن (Dose) ، توزیع یا مخلوط کردن فرآیندها با دو یا بیشتر ورودی / خروجی استفاده می شود.
  • عملکرد سریعی دارند.
  • دارای گزینه هایی برای لغو دستی،  ATEX، تایید گاز ، جداسازی فرآیند و موارد دیگر هستند.
  • داغ شدن شیر برقی عادی است زیرا برای سوییچ و ماندن در آن موقعیت به انرژی نیاز دارد (بسته به نوع).
  • در سیستم های گرمایشی، هوای فشرده، وکیوم، آبیاری، کارواش و غیره استفاده از شیر برقی رایج می باشد.

عملکرد شیر برقی

شیرهای برقی از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند که عبارتند از : سلونوئید و بدنه شیر (G). شکل زیر اجزاء شیر برقی را نشان می دهد. سلونوئید دارای یک سیم پیچ القایی الکترومغناطیسی (A) در اطراف یک هسته آهنی در مرکز به نام Plunger  (E) است. این شیرها می توانند در حالت NO (Normally Open) یا NC (Normally Close) باشند.

در حالتی که شیر برقی غیر فعال باشد و انرژی الکتریکی به آن اعمال نشود اگر در حالت NO باشد در همان حالت و به صورت باز می ماند و اگر در حالت NC باشد در همان حالت و به صورت بسته می ماند. هنگامی که جریان الکتریکی  به شیر برقی داده می شود ، سیم پیچ یا سلونوئید آن دارای انرژی می شود و یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می کند. میدان مغناطیسی یک جاذبه مغناطیسی با پیستون ایجاد می کند ، که باعث می شود آن را حرکت دهد و بر نیروی فنر تعبیه شده در شیر (D) غلبه کند.

اگر شیر NC  باشد، پیستون به سمت بالا حرکت می کند (F) به طوری که مسیر عبور را باز می کند و اجازه می دهد تا فرآیند یا پروسه از طریق شیر جریان یابد. اگر دریچه NO باشد ، پیستون به سمت پایین حرکت می کند (F) به طوری مسیر عبور را مسدود می کند و جریان فرآیند یا پروسه را از طریق شیر متوقف می کند. Shading Ring (C) از لرزش در کویل های AC جلوگیری می کند.

شیرهای برقی در طیف وسیعی از کاربردها، با فشار زیاد یا کم و همچنین دبی زیاد یا کم استفاده می شوند. به طور کلی شیرهای برقی از اصول عملکرد متفاوتی استفاده می کنند تا برای کاربرد مورد نیاز بهینه گردند. سه مورد از مهمترین آنها در این مقاله توضیح داده شده است که عبارتند از : عملکرد مستقیم (Direct) ، عملکرد غیر مستقیم (Indirect) و عملکرد نیمه مستقیم (Semi-Direct).

قسمت های مختلف یک شیر برقی به طور شماتیک در زیر نشان داده شده اند.  هر کدام از قسمت ها با یک حرف اختصاصی مشخص شده اند که عبارتند از :

coil (A) ; armature (B) ; shading ring (C) ; spring (D) ; plunger (E) ; seal (F) ; valve body (G)

ساختار شیر برقی
شکل 2: ساختار شیر برقی

عملکرد مدار شیر برقی

شیرهای برقی برای بستن، باز کردن، دوز کردن، توزیع یا مخلوط کردن جریان گاز یا مایع در یک لوله استفاده می شوند. هدف خاص یک شیر برقی با عملکرد مدار آن بیان می شود. نمای کلی شیرهای برقی دو راهه و سه راهه در زیر آمده است. برای درک عمیق نمادها و درک نمودارهای عملکرد مدار ، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

شیر برقی دو راهه

یک شیر برقی دو راهه دارای دو درگاه ورودی و خروجی می باشد. جهت جریان برای اطمینان از عملکرد صحیح بسیار مهم است ، بنابراین معمولاً یک فلش که بر روی بدنه شیر درج شده است ، جهت جریان را نشان می دهد. برای باز یا بسته کردن دهانه از شیر دو راهه استفاده می شود. شکل زیر نمونه ای از یک شیر برقی دو راهه را نیز نشان می دهد.

شیر برقی دو راهه
شکل 3: شیر برقی دو راهه

سلونوئید ولو سه راهه

یک سلونوئید ولو سه راهه دارای سه پورت اتصال است. به طور معمول ، دارای 2 حالت (موقعیت) است که می تواند در آن قرار گیرد. بنابراین ، بین دو مدار مختلف سوئیچ می کند. سلونوئید ولو سه راهه برای باز کردن ، بستن ، توزیع یا مخلوط کردن فرآیند ها یا پروسه ها استفاده می شود. شکل زیر نمونه ای از یک شیر برقی سه راهه را نیز نشان می دهد.

سلونوئید ولو سه راهه
شکل 4: سلونوئید ولو سه راهه

تقسیم بندی انواع شیرهای برقی بر اساس حالت اولیه (باز(NC) یا بسته (NO) یا Bi-stable)

1. شیر برقی NC (Normally Close)

برای یک شیر برقی NC ، دریچه شیر برقی در صورت قطع جریان برق بسته می شود و سیال فرآیندی نمی تواند از طریق آن جریان یابد. هنگامی که جریان الکتریکی به سیم پیچ شیر برقی ارسال می شود، یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می شود که در اثر آن بر نیروی فنر نیز غلبه می شود و پیستون یا Plunger بالا می رود و مسیر عبور فرآیند باز می شود. شکل زیر عملکرد یک شیر برقی NC را در حالت های بدون برق و برق دار نشان می دهد که در حالت برق دار شیر باز و در حالت بدون برق نیز شیر بسته می باشد.

شیر برقی نرمالی کلوز
شکل 5: شیر برقی Normally close

2. شیر برقی NO (Normally Open)

برای یک شیر برقی NO، دریچه شیر برقی در صورت قطع جریان برق باز می شود و سیال فرآیندی می تواند از طریق آن عبور کند. هنگامی که جریان الکتریکی به سیم پیچ شیر برقی فرستاده می شود، میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده باعث می شود که در اثر آن بر نیروی فنر غلبه گردیده و پیستون یا Plunger  به سمت پایین حرکت نموده و مسیر عبور سیال فرآیندی بسته می شود.

شکل زیر عملکرد یک شیر برقی NO را در حالت های بدون برق و برق دار نشان می دهد که در حالت برق دار شیر بسته و در حالت بدون برق نیز شیر باز می باشد. یک شیر برقی NO برای کاربردهایی که نیاز به باز بودن شیر برای مدت زمان طولانی دارند ، ایده آل است زیرا در این صورت انرژی کارآمدتر است.

ساونوئید ولو normally open
شکل 6: سلونوئید ولو normally open

3. شیر برقی Bi-stable

شیرهای برقی Bi-stable یا چفت شونده را می توان با استفاده از منبع تغذیه لحظه ای سوئیچ کرد. سپس بدون نیاز به هیچ انرژی و نیرویی در آن موقعیت باقی خواهند ماند. بنابراین برای شیرهای برقی Bi-stable مسئله باز(NO) یا بسته(NC) مطرح نمی باشد زیرا در موقعیت فعلی خود با استفاده از سوییچ قبلی منبع تغذیه باقی می مانند و برای ماندن در این حالت نیاز به اعمال جریان الکتریکی ندارند مگر برای تغییر وضعیت. این خصوصیت در شیرهای برقی با استفاده از آهنرباهای دائمی به جای فنر انجام پذیر می باشد.

تقسیم بندی انواع شیرهای برقی بر اساس عملکرد

1. شیرهای برقی با عملکرد مستقیم (Direct Acting) :

این شیرها دارای یک اصل کارکرد ساده هستند که در شکل زیر به همراه اجزاء قابل مشاهده است. برای یک شیر NC ، بدون برق ، پیستون یا Plunger (E) مسیر عبور فرآیند که همان سطح مقطع یا دهانه شیر می باشد را مسدود می کند(F). هنگامی که برق به سیم پیچ (A) اعمال می شود ، یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده و پیستون را به سمت بالا جذب می کند و بر نیروی فنر غلبه می کند (D). بعد از باز شدن مسیر عبور توسط پیستون یا  Plunge به سیال فرآیندی اجازه داده می شود تا از سطح مقطع شیر عبور کند. یک شیر برقی NO دارای اجزای یکسانی مطابق با شیر برقیNC  اما عملکردی برعکس می باشد.

حداکثر فشار کاری و سرعت جریان در شیرهای برقی رابطه مستقیم با قطر سطح مقطع شیر و نیروی الکترومغناطیسی دارد. بنابراین ، یک شیر برقی دارای عملکرد مستقیم معمولاً برای دبی ‌های نسبتاً کوچک استفاده می‌شود. شیرهای برقی عملکرد مستقیم نیازی به حداقل فشار کاری یا اختلاف فشار ندارند ، بنابراین می توان از 0 بار تا حداکثر فشار مجاز از این شیرها نیز استفاده کرد.

2. شیرهای برقی با عملکرد غیرمستقیم (Indirect Acting) :

این شیرها نیز به شیرهای برقی سروو (Servo) یا Pilot نیز موسوم هستند. این نوع شیرهای برقی از اختلاف فشار محیط بر روی درگاه های ورودی و خروجی شیر برای باز و بسته کردن شیر استفاده می کنند. بنابراین ، آنها معمولاً به حداقل اختلاف فشار در حدود 5/0 bar نیاز دارند. اصل کارکرد یک شیر برقی با عملکرد غیرمستقیم را می توان در شکل زیر مشاهده کرد.

شیر برقی با عملکرد غیر مستقیم
شکل 7: سلونوئید ولو با عملکرد غیر مستقیم

درگاه های ورودی و خروجی در این شیرها توسط یک غشای لاستیکی که دیافراگم نیز نامیده می شود از هم جدا می شوند. غشاء دارای یک سوراخ کوچک است تا سیال بتواند از ورودی به محفظه بالایی جریان یابد. برای یک شیر برقی NC با عملکرد غیرمستقیم ، فشار ورودی (بالاتر از غشاء) و فنر نگهدارنده بالای غشاء باعث می شود که شیر بسته بماند. محفظه بالای غشاء توسط یک کانال کوچک به پورت کم فشار متصل می شود. این اتصال در حالت بسته توسط پیستون و آب بند سوپاپ مسدود می شود. قطر این روزنه “پایلوت” بزرگتر از قطر سوراخ در غشا است.

هنگامی که شیر برقی برق دار باشد، روزنه پایلوت نیز باز می شود که باعث کاهش فشار بالای غشا می شود. به دلیل اختلاف فشار در هر دو طرف غشا، غشا بلند می شود و سیال می تواند از درگاه ورودی به درگاه خروجی جریان یابد. یک شیر برقی NO دارای اجزای یکسانی مطابق با شیر برقی NC ، اما عملکردی برعکس می باشد.

محفظه فشار اضافی بالای غشاء مانند یک تقویت کننده عمل می کند ، بنابراین یک شیر برقی کوچک همچنان می تواند نرخ جریان زیادی را کنترل کند. شیرهای برقی با عملکرد غیر مستقیم فقط برای جریان فرآیند در یک جهت استفاده می شوند. این شیرها در کاربردهایی با اختلاف فشار کافی و دبی مطلوب بالا استفاده می شوند.

3. شیرهای برقی با عملکرد نیمه مستقیم

این شیرهای برقی عملکرد شیرهای مستقیم و غیر مستقیم را با هم ترکیب می کنند. این ترکیب عملکرد به آنها اجازه می دهد تا اختلاف فشار صفر کار کنند، اما هنوز هم می توانند سرعت جریان بالایی را تحمل کنند. آنها شبیه شیرهای غیرمستقیم هستند و همچنین دارای یک غشای متحرک با دهانه کوچک و محفظه های فشار در دو طرف هستند. تفاوت این است که پیستون برقی مستقیماً به غشاء متصل است. اصل کارکرد یک شیر برقی نیمه مستقیم در شکل زیر دیده می شود.

سلونوئید ولو با عملکرد نیمه مستقیم
شکل 8: سلونوئید ولو با عملکرد نیمه مستقیم

هنگامی که پیستون بلند می شود، به طور مستقیم غشاء را بلند می کند تا دریچه باز شود. در همان زمان ، یک روزنه دوم توسط پیستون باز می شود که قطر کمی بزرگتر از روزنه اول در غشاء دارد. این باعث می شود فشار در محفظه بالای غشاء کاهش یابد. در نتیجه ، غشاء نه تنها توسط پیستون ، بلکه با اختلاف فشار نیز بلند می شود.

این ترکیب در سلونوئید ولو های نیمه مستقیم باعث می شود که این شیرها توانی کارکرد در اختلاف فشار صفر را نز داشته و  می تواند دبی نسبتاً زیادی را کنترل کند. اغلب ، شیرهای نیمه مستقیم دارای سیم پیچ قوی تری نسبت به شیرهای غیر مستقیم هستند. شیرهای نیمه مستقیم به شیرهای برقی کمک بالابر (Assisted-lift)  نیز گفته می شود.

شیر برقی سه راهه با عملکرد مستقیم

یک شیر برقی سه راهه دارای سه دهانه می باشد، بنابراین بسته به اینکه بخواهید اختلاط (دو ورودی و یک خروجی) یا انحراف (یک ورودی و دو خروجی) را داشته باشید، بر عملکرد این شیر تأثیر می گذارد. برخی از شیرها نیز می توانند در هر دو جهت کار کنند که به آن Universal Circuit Function می گویند. با این حال ، در هر وضعیت یا حالت فقط دو پورت متصل است. شکل زیر نمونه ای از شیر برقی سه راهه را نشان می دهد.

َیر برقی سه راهه عملکرد مستقیم
شکل 9: َیر برقی سه راهه عملکرد مستقیم

در شکل بالا ، پیستون دارای یک روزنه در بالا و پایین آن با دو نشیمنگاه (Seat) است. در هر زمان ، یکی باز و دیگری بسته است تا فرآیند در جهت جریان مورد نظر هدایت شود. در زیر نمونه هایی از عملکردهای مدار برای یک دریچه NC (برعکس برای یک شیر NO) آورده شده است.

شیر برقی سه راهه انحراف دهنده

در شکل بالا شیر می تواند یک ورودی (پایین سمت چپ) و دو خروجی (بالا و پایین سمت راست) داشته باشد تا تبدیل به یک شیر برقی سه ارهه انحراف دهنده شود. زمانی که شیر برق دار نباشد پیستون دهانه پایین را مسدود نمی کند ، به این معنی که فرآیند از ورودی به خروجی بالا می رود. هنگامی که شیر برق دار می شود ، پیستون مجبور می شود تا خروجی بالایی را ببندد در این وضعیت فرآیند  را از ورودی به خروجی پایین سمت راست هدایت می کند.

شیر برقی سه راهه مخلوط کننده

 در شکل بالا شیر می تواند دو ورودی (بالا و پایین سمت راست) و یک خروجی (پایین سمت چپ) داشته باشد تا تبدیل به یک شیر برقی سه راهه مخلوط کننده شود. زمانی که شیر برق دار نباشد پیستون دهانه پایین را مسدود نمی کند ، به این معنی که فرآیند از ورودی بالا به خروجی می رود. هنگامی که شیر برق دار می شود ، پیستون مجبور می شود تا خروجی بالایی را ببندد. این فرآیند را از ورودی سمت راست پایین به خروجی هدایت می کند.

شیر برقی سه راهه یونیورسال

 این شیرها شبیه به شیرهای برقی سه راهه انحراف دهنده عمل می کنند. با نگاهی به شکل بالا ، فرآیندها می توانند در هر جهت جریان داشته باشند ، اما همچنان در هر زمان معین فقط دو پورت متصل می باشد.

ویژگی های مختص شیرهای برقی

  • کاهش توان الکتریکی : یک پالس کوتاه از جریان جهت تغذیه شیر برای باز و بسته کردن آن استفاده می شود و توان الکتریکی به اندازه کافی کاهش می یابد تا آن را در موقعیت خود نگه دارد. این به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می کند.
  • Latching  : نسخه Latching یا سیم پیچ پالسی راه حلی برای کاربردهایی با سوئیچینگ فرکانس پایین ارائه می دهد. شیر برقی با یک پالس الکتریکی کوتاه برای حرکت پیستون انرژی می گیرد. سپس از یک آهنربای دائمی برای نگه داشتن پیستون در آن موقعیت بدون فنر یا میدان مغناطیسی اضافی استفاده می شود. این باعث کاهش مصرف برق و جلوگیری از افزایش گرما در شیر می شود.
  • فشار بالا : نسخه های فشار بالای شیرهای برقی برای فشار مورد نیاز تا 250 bar طراحی شده اند.
  • قابلیت لغو دستی : قابلیت لغو اختیاری و دستی ، ایمنی و راحتی بهتری را در هنگام راه اندازی، تست، تعمیر و نگهداری شیرهای برقی در صورت قطع برق فراهم می کند. در برخی از نسخه ها، هنگامی که کنترل دستی قفل است، شیر نمی تواند به صورت الکتریکی فعال شود.
  • جداسازی فرآیند : طراحی جداسازی فرآیند، اجازه جداسازی فرآیند از قسمت‌های کاری شیر را ارائه می‌دهد و آن را به یک راه‌حل خوب برای فرآیندهای تهاجمی یا کمی آلوده تبدیل می‌کند.
  • وکیوم : شیرهایی که نیاز به حداقل اختلاف فشار ندارند برای وکیوم های سخت مناسب هستند. شیرهای برقی مستقیم یا نیمه مستقیم یونیورسال برای این کاربردها مناسب هستند. برای الزامات دقیق تر نرخ نشتی ، نسخه های خلاء ویژه موجود است.
  • زمان پاسخ دهی قابل تنظیم: مدت زمانی که طول می کشد تا شیر برقی باز یا بسته شود، معمولاً با چرخاندن پیچ های روی بدنه شیر برقی قابل تنظیم است. این ویژگی می تواند به جلوگیری از ضربه آب (Water Hammer) یا ضربه قوچی کمک کند.
  • فیدبک موقعیت : وضعیت سوئیچینگ یک شیر برقی را می توان با یک فیدبک موقعیت الکتریکی یا نوری به عنوان سیگنال باینری یا NAMUR نشان داد. NAMUR یک خروجی حسگر است که وضعیت روشن یا خاموش بودن شیر برقی را نشان می دهد.
  • صدای کم: شیرهای برقی دارای طراحی میرایی (Damped Design) برای کاهش نویز در هنگام بسته شدن نیز هستند.

معیارهای مهم در انتخاب شیرهای برقی

قبل از انتخاب شیرهای برقی، می بایست حوزه کاری و نوع کاربرد مدنظر خود را نیز معین کنید این نکته بسیار حائز اهمیت است. برخی از معیارهای مهم در انتخاب شیرهای برقی به شرح زیر می باشند :

  • نوع شیر برقی: تعیین کنید که آیا پروژه شما به شیر برقی دو راهه یا سه راهه نیاز دارد.
  • متریال بدنه: مواد محفظه شیر برقی را بر اساس خواص شیمیایی و دمای محیط و همچنین محیطی که شیر در آن قرار دارد تعیین کنید. معمولاً از برنج برای محیط های خنثی استفاده می شود. فولاد ضد زنگ دارای مقاومت شیمیایی ، مقاومت دمایی و مقاومت فشاری مطلوبی است. در پروژه هایی که نیاز به صرفه جویی هزینه می باشد معمولا ازPVC  و پلی آمید استفاده می شوند. همچنین از آنها در پروژه های کاربردی پیشرفته با مواد شیمیایی تهاجمی استفاده می شوند. در نظر داشته باشید که قطعات مکانیکی مانند پیستون یا Plunger فولادی ضد زنگ و فنر نیز با سیال در تماس هستند و آنها هم باید از سازگاری مناسبی برخوردار باشند. برای مصارف خورنده استفاده از شیرهای محصول جدا شده از سیال که این قطعات توسط یک غشاء از سیال جدا می شوند نیاز می باشد. برای اطلاعات بیشتر به دیتا شیت شیر برقی انتخابی و بخش متریال های در دسترس برای بدنه مراجعه کنید.
  • مواد آب بندی: مواد آب بند باید بر اساس خواص شیمیایی و دمای محیط انتخاب شوند. NBR ، EPDM ، FKM (Viton) و PTFE (تفلون) گزینه های رایجی هستند. رجوع کنید که چگونه می توان ماده آب بند مناسب برای شیر برقی خود را در مورد مقاومت شیمیایی مواد آب بند انتخاب کرد.
  • ولتاژ: شیرهای برقی در نسخه های AC و DC موجود هستند که هر کدام مزایا و معایبی دارند. برای اطلاعات بیشتر به انتخاب سیم پیچ AC یا DC برای شیرهای برقی مراجعه کنید.
  • عملکرد شیر: بسته به دوره زمانی عملیاتی، می توانید یک شیر NO یا NC را انتخاب کنید. اکثر شیرهای برقی معمولاً NC هستند. اگر زمان باز شدن شیر برقی بیشتر از زمان بسته شدن آن باشد ، شیر برقی NO ترجیح داده می شود و بالعکس. Bi-stable یا Latch نیز گزینه های دیگر هستند.
  • فشار: شیر برقی باید بتواند حداکثر فشار مورد نیاز برای فرآیند شما را تحمل کند. توجه به حداقل فشار نیز به همان اندازه مهم است زیرا اختلاف فشار بالا می تواند باعث از کار افتادن شیر برقی شود.
  • نوع عملکرد: تعیین کنید که آیا پروژه شما به شیر برقی مستقیم ، غیر مستقیم یا نیمه مستقیم نیاز دارد.
  • دما: اطمینان حاصل کنید که مواد سازنده شیر برقی می توانند حداقل و حداکثر دمای مورد نیاز پروژه شما را تحمل کنند. در نظر گرفتن دما نیز برای تعیین ظرفیت شیر ضروری است زیرا بر ویسکوزیته و جریان سیال تأثیر می گذارد.
  • زمان پاسخگویی: زمان پاسخ یک شیر برقی زمان مورد نیاز برای رفتن شیر از حالت باز به بسته یا بالعکس است. شیرهای برقی کوچک با عملکرد مستقیم بسیار سریعتر از شیرهای نیمه مستقیم یا غیر مستقیم واکنش نشان می دهند.
  • تاییدیه ها: اطمینان حاصل کنید که شیر برقی با توجه به کاربرد مورد انتظار دارای گواهی مناسب است.
  • درجه حفاظت: اطمینان حاصل کنید که شیر برقی دارای درجه IP مناسب برای محافظت در برابر گرد و غبار ، مایع ، رطوبت و تماس است.

کاربردهای شیرهای برقی

کاربردهای شیر برقی

کاربردهای رایج شیرهای برقی در حوزه مصارف خانگی و صنعتی عبارتند از :

  • سیستم های تبرید از شیرهای برقی برای معکوس کردن جریان مبرد استفاده می کنند. این به سرمایش در تابستان و گرمایش در زمستان کمک می کند.
  • سیستم های آبیاری از شیرهای برقی با کنترل اتوماتیک استفاده می کنند.
  • ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی از شیر برقی برای کنترل جریان آب استفاده می کنند.
  • سیستم های تهویه مطبوع از شیرهای برقی برای کنترل فشار هوا استفاده می کنند.
  • شیر برقی در سیستم های قفل اتوماتیک برای قفل درب استفاده می شود.
  • تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی از شیرهای برقی برای کنترل جریان ، جهت و فشار مایع استفاده می کنند.
  • مخازن آب از شیرهای برقی برای کنترل ورودی یا خروجی آب استفاده می کنند که اغلب در ترکیب با یک سوئیچ شناور است.
  • از شیرهای برقی در کارواش ها برای کنترل جریان آب و صابون استفاده می شود.
  • همچنین از شیرهای برقی در تجهیزات نظافت صنعتی نیز استفاده می شود.

انواع تاییدیه های جهانی در مورد انواع شیرها بالاخص شیرهای برقی

تاییدیه های شیر برقی

بسته به نوع کاربرد ، تأییدیه های خاصی برای شیر ممکن است مورد نیاز باشد. داشتن یک شیر با تاییدیه مشخص تضمین می کند که نیازهای مورد نظر فرآیند را برآورده می کند. تاییدیه های رایج عبارتند از :

  • UL/UR : Underwriter Laboratories محصولات را با توجه به ایمنی آنها بازرسی و تأیید می کند.
  • آب آشامیدنی : اطمینان حاصل می کند که برای مصارف آب آشامیدنی مناسب است یا نه. تاییدیه های رایج در زمینه آب آشامیدنی عبارتند از :

Kiwa : تاییدیه آب آشامیدنی برای بازار هلند.

NSF  : تأییدیه آب آشامیدنی برای آمریکای شمالی.

WRAS : مطابق با مقررات تامین آب در انگلستان یا قوانین اسکاتلند برای ایمنی مواد و تست های مکانیکی.

KTW : تاییدیه پلاستیک و مواد غیر فلزی برای استفاده با آب آشامیدنی در آلمان.

ACS (Attestation De Conformite Sanitaire) : تاییدیه آب آشامیدنی برای فرانسه.

واترمارک : گواهی برای محصولات لوله کشی و زهکشی برای فروش در استرالیا و نیوزیلند.

FDA : سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا

  • ATEX Version : گواهینامه ATEX برای محافظت در برابر انفجار ارائه شده است. برای اطلاعات بیشتر ، به دستورالعمل های ATEX برای شیرها و اتصالات مراجعه کنید.
  • CE Certification : گواهینامه CE به معنای انطباق با الزامات ایمنی ، بهداشت و حفاظت از محیط زیست بالا برای همه محصولات در منطقه اقتصادی اروپا است.
  • نسخه گاز : شیرها برای کاربردهای گازی دارای تاییدیه DVGW برای استفاده در وسایل گازسوز به عنوان شیر خاموش کننده خودکار هستند.
  • IP Rating : درجه IP یک شیر ، محافظت آن در برابر گرد و غبار و آب را توضیح می دهد. برای اطلاعات بیشتر ، به صفحه رتبه بندی IP مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد شیرهای برقی

شیر برقی برای چه مواردی استفاده می شود؟

شیر برقی برای باز کردن، بستن ، مخلوط کردن یا منحرف کردن فرآیندها در یک فرآیند استفاده می شود. آنها در طیف گسترده ای از کاربردها از جمله ماشین ظرفشویی ، ماشین و آبیاری استفاده می شوند.

چگونه می توانید تشخیص دهید که شیر برقی شما خراب است؟

اگر شیر برقی باز یا بسته نمی شود ، نیمه باز است ، نویز ایجاد می کند یا سیم پیچ آن سوخته است، باید شیر برقی را عیب یابی کنید. برای اطلاعات بیشتر به راهنمای عیب یابی مراجعه کنید.

چگونه شیر برقی را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب یک شیر برقی ، مهم است که فرآیند خود را بشناسید. بسته به نیاز فرآیند و جریان ، مواد ، اندازه دهانه ، دما ، فشار ، ولتاژ ، زمان پاسخ دهی و گواهی مورد نیاز برای برنامه خود شیر برقی را انتخاب کنید. برای اطلاعات بیشتر به راهنمای انتخاب شیر برقی مراجعه کنید.

کار سلونوئید در شیر برقی چیست؟

سلونوئید یک سیم پیچ الکتریکی است که به دور یک ماده فرومغناطیسی (مانند آهن) پیچیده شده است که وقتی جریان از آن عبور می کند مانند آهنربای الکتریکی عمل می کند و یک میدان الکترومغناطیسی را ایجاد می کند.

شیر برقی چگونه کار می کند؟

هنگامی که جریان الکتریکی از سیم پیچ عبور می کند ، یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می شود. این میدان الکترومغناطیسی باعث می شود که پیستون به سمت بالا یا پایین حرکت کند. این مکانیزم توسط شیرهای برقی برای باز یا بسته کردن شیر استفاده می شود.

برگرفته از مقاله انواع شیر های برقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *